sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Rakkaat veljet ja sisaret

Näin alkoi puheeni tänään kirkossa ja se jatkui näin: 

Minulla on jo muutaman vuoden aikana ollut tapana tehdä joulukalenteri kotikäynti ja kotiopetusperheille. Siitä on tullut joka vuosi hieman vaikeampaa, koska joulusta on vaikeaa keksiä aina jotain uutta. Tänä vuonna hain innoitusta netin kautta ja löysinkin sieltä lapsille tehdyn kalenterin, jossa oli eri pyhien kirjoitusten kohtia Kristuksesta. Siinä oli 24 erilaista Kristuksen tehtävään ja nimeen liittyvää kohtaa. Nämä ovat innoittaneet minua puhumaan teille tänä joulun aikana Kristuksesta ja hänen tehtävästään.

Kun aloitin tämän puheen tekemisen, mulle tuli mieleen ajatus, että Kristukselle on tosiaan monenlaisia nimiä, jotka kuvaavat häntä ja hänen tehtäväänsä. Sen takia ryhdyin miettimään mitkä nimet ja sanat kuvaavat minua ja tehtävääni. Niitäkin löytyi eli: olen tytär, sisko, vaimo, äiti, puoliso, täti ja ompelija jne. Nämä kuvaavat minua aivan kuten monet sanat kuvaavat Kristusta, kuten Ihmisen poika, Esikoinen, Jumalan ainosyntyinen poika ja Messias.

Sitten kerroin eri kohtia Kristuksesta ja vähän muutakin, mutta lopuksi haluan jakaa teidän kanssa viimeisen eli 24. paivän kalenterin luukun:

Joh. 8:12 Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."

Tänä pimeänä aikana Suomessa kaipaamme auringon valoa. Nyt syksyllä on ollut tosi sumuista ja mustaa, mutta aina kun aurinko pilkahtaa, sen huomaa. Sitä ei voi olla huomaamatta, koska se saa silmämme siristelemään ja se tuntuu todella kirkkaalta.
Kristus voi olla meidän elämämme valo. Hän voi olla se, jota katsomme, jonka huomaamme ja jota seuraamme. Hän on se, joka antaa meille elämän ja mahdollisuuden päästä takaisin Taivaan Isän luokse.
Heikkona ja epätäydellisenä ihmisenä olen erittäin kiitollinen joulun ajasta, siitä että Vapahtaja syntyi, että voimme muistella häntä jouluna ja koko hänen elämäänsä ja sitä kuinka hän toimi Jumalan suunnitelman mukaan ja toimi meidän kaikkien Vapahtajana.

Hyvää joulua teille ystävät!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti